
1 

 

The Media in Democratic Taiwan 

 

Gary Rawnsley and Ming-Yeh T. Rawnsley 

 

 

Abstract: 

Media reform has been an important indicator of democratization in Taiwan. It provides a 

benchmark that reveals an abundance of information about the levels of freedom, tolerance, 

social justice and pluralism within a political system. The purpose of this paper is to survey 

the current media landscape in Taiwan and to review the changes and the similarities of the 

media since the lifting of martial law in 1987, two terms of the DPP rule and the return of a 

KMT government in 2008. While the record reveals that Taiwan’s media are still at an early 

stage of democratization we cannot deny the progress made, and that Taiwan’s media look 

increasingly similar to those operating in systems at comparatively similar stages of 

democratic consolidation. 

 

About the Authors: 

Gary D. Rawnsley is Professor of International Communication, the Institute of 

Communications Studies, University of Leeds (UK). Ming-Yeh T. Rawnsley is Research 

Fellow at the Institute of Communications Studies, University of Leeds. Their joint 

publications include Critical Security, Democratisation and Television in Taiwan (Ashgate, 

2001), (eds) Political Communications in Greater China: The Construction and Reflection of 

Identity (RoutledgeCurzon, 2003), and (eds) Global Chinese Cinema: The Culture and 

Politics of Hero (Routledge, 2010). They are currently co-editing Routledge Handbook of 

Chinese Media, to be published in 2013/2014. 

 

 

 

 



2 

 

 

Introduction 

 There is now broad agreement that mediated political communications play a 

significant and essential role in regime transition (Voltmer and Rawnsley 2009: 234–248; 

G.D. Rawnsley 2005; McCargo 2002; Skidmore 1993). Democratization, the process of 

transforming a political society from an authoritarian system to a democracy, both influences 

and is influenced by the media, which can play multiple roles: educator, socializer, mobilizer, 

agitator, stabilizer, and watchdog – often all at the same time. Media communications provide 

the transparency, accountability and checks and balances that are essential for political 

efficacy and governance in a democratic society, while providing the basis for political 

legitimacy and the acceptance of new political norms, routines and practices. In addition, new 

forms of non-mediated communications (blogs, twitter and citizen journalism) provide 

genuine public spaces to fulfil the democratic criterion of active popular participation. 

 However, despite the usual casual use of normative language, democratization is 

rarely a panacea that can solve all the problems of authoritarian politics. Rather, the transition 

to democracy imposes new and sometimes unexpected challenges for the media, and the 

reality of their relationship with the political system can often fall far short of expectations. 

This is not surprising given that the media are required to play very different roles within 

authoritarian and democratic frameworks, and they may have little time to prepare for the 

transition. After all, routines and norms of professional democratic journalism need to be 

learned in the same way that new democratic governments need to learn and adapt to 

democratic politics after a prolonged period of authoritarian rule. The media may have little 

time to negotiate new roles and responsibilities with the political system, their audience and 

each other. In the rush to reform, many important issues about the most appropriate system of 

media organization, structure and duties remain unresolved.  

 Moreover, the political economy of the media can play a part in impeding democratic 

consolidation because the tyranny of the state may easily be substituted by the tyranny of the 

market. New problems arise in democracies: pluralism encourages competition and can 

sacrifice quality of output. As competition intensifies, the media are less willing to invest in 

innovative programming and instead battle to capture the same middle-ground audiences with 

the same formats. This is particularly serious in television where national stations are forced 



3 

 

to compete with cable channels showing foreign and local programming that are gaining in 

popularity because of their ability to customize output for audiences. Furthermore, the idea 

that consumers are empowered by market competition is a little disingenuous. While 

reforming governments may try to end political influence in the media after democratization, 

this may give way to the concentration of power in the hands of commercially dominant 

individuals or consortia, and it is not unusual for bigger operators to squeeze out their smaller 

competitors from the market. Market forces may not serve the specific political and social 

needs of democratizing nations particularly well, as too often governments and media 

industries themselves consider media pluralism and privatization a priority with media 

institutionalization and the creation of new regulatory powers of secondary importance, 

which often turn out to be an affront to the very democratic principles that now permeate the 

political culture.  

 Taiwan is an example of a political system in which the media have experienced the 

variety of post-transitional problems outlined above. Despite all the remarkable progress 

made since the Kuomintang (KMT, i.e. Nationalist Party) government started to liberalize 

society in 1987, the media still struggled to define their role in a democratic Taiwan. For 

instance, persistent calls for the separation of politics and the media raise questions of 

ownership, influence and bias. Critics from across the political spectrum claim to observe an 

apparent absence of professionalism among journalists and editors, suggesting that rather 

than following the news agenda they create it, choosing what to report and how with the 

intention of presenting news from their own political perspective. This should not be 

particularly disturbing; studies of newspaper content and organization throughout the 

democratic world reveal unambiguous bias in favour of one political party or platform, 

especially during election campaigns. Besides, KMT-oriented newspapers, such as the United 

Daily News (lianhe bao) and China Times (zhongguo shibao) may be prominent, but 

alternative newspapers promoting competing platforms are readily available at newsstands 

and can be even more popular. For example, as a consequence of the growing Taiwanese 

consciousness (Corcuff 2002) the Liberty Times (ziyou shibao), famous for supporting former 

President Lee Teng-hui, the Democratic Progressive Party (DPP) and their alliance, enjoyed 

the third highest circulation in 1997, and in 2005 surpassed United Daily News and China 



4 

 

Times in terms of market share and advertising revenue (Lin 2008: 198–200).
1
 Moreover, the 

pro-independence Formosa Television (FTV, min-shi), established in 1997, makes a profit 

while the traditional three pro-KMT terrestrial commercial television stations, established 

prior to democratization, have been losing money year after year since 2002 (Feng 2009: 21–

42). Among the top twenty television programs in 2003–2004, FTV dominated the terrestrial 

market (GIO 2005: 290–291).  

 Admittedly, other concerns are more serious: we can observe in Taiwan problems 

arising from fundamental changes in the practice of journalism (political and otherwise); a 

noticeable decline in deference to authority, prompted by claims of democratic rights to free 

speech, media pluralism, and the rising power of the market over state forces that have 

encouraged the growth of tabloid-style journalism in both print and broadcast media. For 

example, the media are intruding ever more enthusiastically into the private lives of 

politicians and other celebrities, while the victims (and even perpetrators) of crimes and their 

bereaved families are paraded nightly on television with little sensitivity. This has led to 

accusations of ‘trial by media’ before cases have even reached the courtroom. Where many 

democratic societies are trying to find new ways of regulating sensationalist and invasive 

reporting, Taiwan’s media seems to revel in the idea that free speech is a democratic licence 

to encroach on the lives of those in the public spotlight.  

 To understand the rapid progress in Taiwan’s media environment and to contextualize 

the challenges it faces as a consequence of democratization, it is first necessary to discuss the 

starting point: how did Taiwan’s media fare under the KMT’s system of authoritarian 

government prior to 1987?  

The Media in Pre-Democratic Taiwan 

The system of control operated by the KMT in Taiwan mirrored regulatory media 

architectures found in other non-democratic systems. We can identify the following 

characteristics:  

                                                      
1
  In 2005 China Times accounted for 10 percent of the market share, United Daily News 11.90 percent 

and Liberty Times 16.50 percent (Lin 2008: 200). 



5 

 

 Important appointments within the media, including ownership, are decided on 

political rather than professional grounds. In other words, the media industries in 

authoritarian systems exhibit clear signs of clientelism.  

 The news agenda and news coverage are politically controlled, or at least influenced, 

in order to reflect the political agenda.  

 Laws and legal systems are created to influence the media (targeting source, media 

actors and/or audiences). Together with a directed news agenda, this may lead to a 

realization among media employees that self-censorship is desirable and necessary for 

survival.  

 Editors, journalists and other media workers are often subject to cycles of extra-legal 

abuse and intimidation.  

 The media cannot operate within an autonomous public sphere.  

 

 The most visible method of control by authoritarian regimes is a system of media 

ownership that privileges the regime and embeds the media within the state structure under 

centralized management. This is a pattern of media ownership that does not conceal political 

influence and motives, and describes how Taiwan’s media system was structured during the 

era of martial law. Until the beginning of liberalization and democratization in 1987, the 

KMT owned four national daily newspapers, the government owned two, and the military 

five; similar arrangements presided over the three oldest national television stations, Taiwan 

Television Company (TTV, tai-shi), China Television Company (CTV, zhong-shi) and 

Chinese Television System (CTS, hua-shi). However, the implied separation of ownership 

was misleading because of the overlapping character of party/state/military political authority 

that defined the martial law era. Below the level of ownership, the management of influence 

was defined by complexity. The KMT government of Taiwan, like their Communist 

counterparts in China (de Burgh 2003; Keane 2003: 169–187) created a labyrinthine patron-

client network that granted the power and authority to manage media appointments to 

agencies representing the KMT, the provincial government and the state. Hence, newspaper 

editors were either members of the KMT or at least supportive of the party’s political agenda, 



6 

 

an arrangement that meant that sympathetic journalists, media owners and political 

appointees were located in prominent and powerful editorial positions from where they could 

shore up the government’s agenda (principally rapid economic modernization and the 

eventual recovery of China) and encourage their employees to exercise self-censorship. Thus 

the proprietors of the two privately owned newspapers with the highest circulation prior to 

1987, the China Times and the United Daily News, were members of the KMT Central 

Standing Committee. In short, the KMT dominated the government, state and the military, 

and consequently controlled the entire legal media industry.
2
 

 The American human rights foundation, Freedom House, highlights in its annual 

reports the recurring intimidation of journalists throughout the non-democratic world by 

politicians, legal systems and even non-state actors engaging in illegal behaviour in clear 

violation of human rights regimes.
3
 These are cycles of repression and abuse that reinforce 

the institutional structures of control outlined above, often supported by legal authority, and 

which mirror the inclination to perceive and present the media either as instruments of state 

control or as adversaries – there is little room for the media to play a role between these poles: 

you are either with us or against us. If you decide you are against us, then you are by 

definition an enemy of the state and therefore the state is free to use any methods it may 

choose to control or destroy you.  

 However, it would be misleading to suggest that only authoritarian governments 

subject their media to such pressure; in fact, it is also common in political systems that 

tolerate a degree of media freedom (such as pre-democratic Taiwan) and those in the early 

                                                      
2
  For statistics indicating how well the KMT-controlled newspapers performed commercially prior to 

1987, see Chen and Zhu (1987). It should be noted that, in addition to the legal media explored here, there was a 

vibrant underground media system that represented the opposition to the KMT. For details, see G.D. Rawnsley 

(2000: 565–580). 

3
 Freedom House’s website (http://freedomhouse.org/template.cfm?page=2) declares its mission 

statement as follows: ‘Freedom House, an independent nongovernmental organization, supports the expansion 

of freedom in the world. Freedom is possible only in democratic political systems in which the governments are 

accountable to their own people; the rule of law prevails; and freedoms of expression, association, and belief, as 

well as respect for the rights of minorities and women, are guaranteed. Freedom ultimately depends on the 

actions of committed and courageous men and women. We support nonviolent civic initiatives in societies 

where freedom is denied or under threat and we stand in opposition to ideas and forces that challenge the right 

of all people to be free. Freedom House functions as a catalyst for freedom, democracy and the rule of law 

through its analysis, advocacy and action.’ Retrieved 15 February 2011. 

 



7 

 

stages of democratic transition because direct and total control is absent. In such societies, 

journalists are especially vulnerable targets because of their capacity to discover, investigate 

and expose information and issues certain members of the political world would prefer 

remain hidden. The fact that journalists are deemed such a threat to the status quo that they 

deserve state-sanctioned intimidation is perhaps indicative of their perceived influence on 

public opinion. After all, democracy is built on the principles of accountability and 

transparency, and journalists often see as their responsibility the adoption of these values. 

 Some authoritarian governments reinforce their physical intimidation of media with 

judicial processes. The problem for those on the receiving end is that most of these laws do 

not make their intentions explicit; the most common technique of exercising authority is to 

leave the laws as vague as possible to allow their expedient interpretation. This is particularly 

worrying in the context of the global war on terror; human rights advocates worry that the 

successful prosecution of this war depends on the suspension of fundamental liberties, and 

that the threat of terrorism (‘national security’) is once again a convenient excuse to exercise 

increasingly authoritarian practices against the media, even in otherwise democratic political 

systems. Taiwan’s Law on Publications (passed in April 1952, amended in 1958 and 1973, 

finally repealed 25 January 1999. See Liu and Tsai 2009: 273) enacted under the conditions 

of martial law allowed the government to close a daily newspaper without recourse to judicial 

process or authority. Moreover, this law and other texts of the period imposed restrictions on: 

(i) the registration of new papers; (ii) the number of pages that newspapers could publish; and 

(iii) where the newspapers could be printed and distributed. These measures combined to 

form a comprehensive press ban policy in 1951 that prevented the further issue of licenses 

and thus froze until 1987 the number of titles in circulation to a mere thirty-one.  

 The restricted political environment of Taiwan under martial law, together with the 

clientelist structures of ownership and management, constrained the mainstream media from 

being little more than the mouthpiece of the government. The political and media relationship 

was characterized by the absence of a genuine public sphere for deliberation and dialogue. 

This meant that political communication was largely a one-way, vertical (top-down) process 

that transmitted government-approved news, information and propaganda. Attempts to break 

or evade the law were met with severe punishment: during the ‘White Terror’ (baise kongbu) 

of the 1950s, hundreds of reporters, writers and editors were harassed, interrogated and often 



8 

 

jailed, provoking a culture of self-censorship within media organizations (Rawnsley and 

Rawnsley 2004; Rawnsley and Rawnsley 2001; Chao and Myers 1998).
4
  

 Even democratic regimes are not immune from the possibility of political coercion; in 

Taiwan, complaints were registered in 2000 – the year of the historic presidential election 

when fifty years of government by the KMT gave way to Chen Shui-bian and the DPP – that 

government agencies were still closely monitoring the activities of journalists. This 

surveillance was invasive, and journalists working for Next magazine (yi zhoukan) were 

especially targeted.
5
 In March 2002 authorities raided Next’s offices to prevent distribution of 

an article that revealed details of a secret US$100 million bank account (a ‘slush fund’ in 

Next language) allegedly used by former President Lee Teng-hui to buy influence abroad. 

The reporter was accused of having endangered national security and his home was searched 

(Apple Daily 24 April, 2010). Employees of the China Times, involved with investigating 

corruption in the National Security Bureau, were subjected to similar intimidation. The Taipei 

District Prosecutor’s Office, responsible for the surveillance, explained that agents were 

concerned again with protecting ‘national security,’ a handy catch-all term that democratic 

and non-democratic governments regularly use to justify their suppression of basic civil 

liberties. In August, 2004, Taiwan’s High Court upheld for reasons of national security the 

conviction of reporter Hong Zhe-zheng of Power News (jin bao, now defunct). The case 

revolved around an article that Hong had written in 2000 reporting Taiwan’s regular military 

exercises (hanguang yanxi). Hong was sentenced to eighteen months in prison, suspended for 

three years (Liu and Tsai 2009: 274).
6
 For many journalists in Taiwan, this echoes the period 

of martial law between 1950 and 1987, and may explain why Taiwan’s media oppose any 

regulatory frameworks in the democratic era.  

                                                      
4
  In a narrow sense, White Terror refers to two specific periods: (i) from the February 28

th
 Incident of 

1947 to 1949 when the KMT government lost the civil war to the Communists and retreated to Taiwan; and (ii) 

from December 1949 to the end of the 1950s when the state used violence against dissidents. However some 

argue that Taiwan was under White Terror until 1987 when martial law was finally lifted. See Hou (2006: 139–

203) for more detailed discussion. 
5
  The authors’ interviews with Vincent Ming-huei Chiu, Executive Deputy Editor in Chief of Next 

Magazine, Taipei, May–September 2000.  
6
  In January 2003, Taiwan’s Legislative Yuan ratified the National Secrets Protection Law to prevent 

the leaking of national secrets and restrict access to classified information. Violating the law is punishable by up 

to seven years in jail. The law has tried to be a considered response to critics questioning the arbitrary nature and 

vagueness of current legislation by reducing the number of classified national secrets. The law stipulates strict 

procedures detailing who can define secrets and how they are to be reviewed in a clear command of authority 

(CPJ 11 March, 2004). 



9 

 

Post–1987  

 When the KMT decided in 1987 to lift the laws that had restricted almost every aspect 

of life in Taiwan since 1949, the effect on the media was immediate and extensive. The 

expansion in the number of media was both rapid and substantial, allowing the creation of 

public spaces that could potentially help and hinder the more substantive political reforms the 

government promised would follow. By mid-2006, 2,037 newspapers were in circulation, 

compared to just 31 between 1951 and 1987. The number of radio stations likewise expanded 

from 33 in 1993 to 172 in 2009 (GIO 2010). The government endorsed the creation of a 

fourth national commercial television station in 1997 (FTV) that reflected the Taiwanese 

identity the government had previously tried to contain (M.Y.T. Rawnsley 2003: 147–166). 

A further national channel, working to the ethos of Public Service Broadcasting, the Public 

Television System (PTS, gong-shi), is available on cable and satellite, so technically Taiwan 

now has five national television stations (compared to three in 1987) offering 14 digital 

channels (Rawnsley and Rawnsley 2005: 15–30). Moreover, after the reception of cable 

programming was legalized in 1993, viewers now enjoy access to hundreds of channels 

providing local (i.e. community), national, regional and international programming. With a 

cable penetration rate of over 78 percent, Taiwan is one of the most heavily saturated pay-TV 

markets in the world, which by the end of the 1990s surpassed even the United States and 

Japan (Granitsas 2002: 46–48).  

 For the media, perhaps the most important aspect of the liberalization process was the 

KMT’s explicit admission that media freedoms were not only required for the further 

development of Taiwan, but were a basic democratic right. As Director of the Government 

Information Office (GIO) between 1987 and 1991, Shaw Yu-ming was directly responsible 

for managing the media’s liberalization. Most noteworthy was his declaration of the media’s 

professional democratic duty to hold the government accountable for its actions and decisions: 

‘The government is … under the surveillance of the media, and it is not suitable for the 

government to use administrative means or the law to punish them. That would raise 

criticisms about freedom of the press being hampered’ (quoted in Batto, 2004: 65). Chu Ji-

ying, Director of the KMT Cultural Affairs Department between 1989 and 1994 gave a party 

view. In its language and content, this is a remarkable speech for it overturns the legacy of 

KMT control over Taiwan’s media. Chu declared that in a democracy, 



10 

 

the press is the spokesman of the public’s interests. I believe that the role of 

the party’s spokesman is to provide information, not to control the news. He 

must manage information, not control it. He must explain the party’s policy to 

the media and relay public opinion to his superiors. The rigid, domineering 

political style is out of date [emphasis added] (ibid).  

 This admission that the KMT’s style was obsolete was either the clearest sign yet of a 

liberalizing regime, or an expression of faith in the ability of pro-KMT media to survive 

increasing market competition.  

 The transition to democracy is often scarred by what we might term ‘media wars’ – a 

term sometimes reserved for explaining what happened in Hungary following the collapse of 

communism there – that rage over the control of access to newspapers and broadcasting 

systems. In other words, democratization, implying the demise of state repression and control, 

rarely solves the problems of ownership; if anything it can create further problems as an open 

playing field generates new public spaces exposed to both political and commercial 

competition. The concentration of ownership and control in a few hands (Berlusconi in Italy, 

Thaksin in Thailand, Putin in Russia, Murdoch just about everywhere else) is a problem 

facing transitional systems that may have sculpted other core institutions of democratic 

politics, and is particularly acute during early elections. Moreover, the comprehensive 

privatization of the press (isn’t democracy about distancing such institutions as the press as 

far as possible from the state?) has resulted in fierce competition between newspapers for 

readers and therefore for survival.  

 One aspect of this competition is economic. As soon as the government lifted 

restrictions in 1988, both the China Times and United Daily News increased their number of 

pages but maintained their prices at the same level as other smaller newspapers. They also 

launched evening newspapers – China Times Express (zhongshi wanbao) and United Evening 

News (lianhe wanbao) – to compete with the Independent Evening Post (zili wanbao), 

Taiwan’s most established and reputable evening newspaper at that time. However, the 

Independent Evening Post found the challenge from the aggressive marketing strategies 

adopted by the China Times Group and the United News Group difficult to deal with, and 

thus starting from 1994 lost influence, readers and its previous financial muscle (Lin 2008: 

192–193). Moreover, both the China Times Group and United News Group enjoyed access to 



11 

 

far more extensive distribution networks than any other newspaper enterprises. In this way 

the free market structure created after 1988 allowed the China Times and United Daily News 

to enjoy even greater market dominance than in the pre-democratic era, while their smaller 

competitors found it increasingly difficult to face the challenges of market pressure. Hence, 

liberalization and democracy have not necessarily resulted in more voices and consumer 

choice, as market pressures and competition can inhibit growth. Moreover, newspapers’ 

growing dependence on advertising revenue has encouraged a new form of censorship, 

whereby advertisers have increasingly required newspapers to ‘omit news unfavourable to 

their business or run stories advantageous to them lest they withdraw their ads’ (Freedom 

House 2010).  

 A second consequence of this competition impacts the quality of output. All too often, 

transitional systems sacrifice the democratic ideal for profit and commercial growth, as 

demonstrated in Taiwan where competition between media for ratings and advertising 

revenue has transformed the landscape of journalism. Where previously the media were 

expected to conform to a culture of deference to politicians (for instance, intrusion on the 

public and private lives of Chiang Kai-shek and his family was strictly prohibited), now 

many television programs and publications offer sensational exposés of public figures to 

entice audiences: tabloid journalism today thrives in Taiwan on a scale previously 

inconceivable. In its 2010 survey, Freedom House reports that the principal concerns in 

Taiwan are ‘a rise in sensationalism and a potential loss of quality.’  

 Critics observed the entry into the market of the Apple Daily (pingguo ribao), run by 

Hong Kong entrepreneur Jimmy Lai as evidence of the dangers of creeping tabloid and even 

yellow journalism. Apple Daily is a tabloid newspaper that began life in Hong Kong, 

concentrating on celebrity gossip, scandal, naked women and lurid crime scene photographs. 

It has also published sexually explicit images and even reviews of recommended brothels.
7
 

When it first appeared in Taiwan on 2 May 2003, it offered sensationalism at a low price and 

the impact on the media industry was immediate: with a launch circulation of 750,000, Apple 

Daily forced the China Times, the United Daily News and the Liberty Times, Taiwan’s 

                                                      
7
  Jimmy Lai is an entrepreneur refugee from Guangdong province. His publications, including Apple 

Daily and Next magazine, are banned in China but are published in Hong Kong. Hong Kong’s Apple Daily has 

relentlessly attacked China for years, and included articles that described Jiang Zemin as ‘one of the top enemies 

of the press’ (Asia Times 11 November, 2004). Next magazine’s motto is ‘Don’t put on airs: just seek the truth’ 

(ibid.). 



12 

 

biggest existing broadsheets to size up the competition (Lin 2008: 199–200). To survive the 

challenge from their new competitor, they decided to add new sections to their newspapers, 

use colour print, and cut their newsstand prices by a third. Thanks to the Apple Daily, 

Taiwan’s newspaper industry entered the twenty-first century.  

 But the impact of the Apple Daily and the competition for revenue by means of 

tabloid journalism raise important questions for the development of journalism as a 

profession: Where does freedom of speech end and moral responsibility begin? Taiwan’s 

media are still discovering the need for professional self-discipline and self-regulation in their 

reporting of disasters, crime, celebrity and personal tragedies and this, we would argue, is just 

one sign that Taiwan is still in the early stages of democratic consolidation. This of course 

does raise an important question: as Taiwan’s democracy matures, will the media become 

more professional, responsible and self-regulatory by natural means? Or does even a mature 

democracy require intervention in the media market to create the regulatory frameworks that 

can safeguard both quality and freedom? The GIO under Chen Shui-bian tried to design a 

regulatory framework that would allow journalists to carry out their work free from the threat 

of government interference, but at the same time legislating against the tendency to intrude 

on the private lives of individuals. In June 2002, the GIO reviewed a draft Mass 

Communications Law to ‘better regulate the media … ban invasions of privacy … and 

prevent the media from violating an individual’s autonomy’ (Taiwan Headlines 6 June 2002).  

 In 2003, Huang Hui-chen, then Director of the GIO, admitted that ‘Taiwan’s freedom 

of speech is one of the most liberal in the world,’ but warned that ‘such freedom should not 

be abused. The media’s responsibility should be to imbue audiences with positive social 

values,’ which is attendant to their role in democratic consolidation (Yiu 2003). Most 

controversially, in 2003 a non-governmental organization, the Foundation for the Prevention 

of Public Damage by the Media, was created to evaluate six mainstream Chinese-language 

newspapers and measure ‘justice, objectivity, appropriateness and accuracy,’ with the results 

released to the public every two months.
8
 The Foundation received less than US$30,000 from 

the GIO to conduct its research. Journalists from the United Daily News and the China Times 

                                                      
8
  The six newspapers examined prior to 2004 were Liberty Times, Apple Daily, China Times, China 

Times Express, United Daily News and United Evening News. Since the closure of China Times Express in 2004, 

the analysis focused on the remaining five mainstream newspapers only. Further information about the 

Foundation for the Prevention of Public Damage by the Media can be found on the GIO Website. Retrieved 20 

May 2010, http://info.gio.gov.tw/ct.asp?xItem=19550&ctNode=4200.  



13 

 

immediately responded with outrage and accused the government of interfering with the press. 

Within days, Premier Yu Shyi-kun announced that the GIO’s plan to fund such research had 

been abandoned, but he did encourage the media to practice self-restraint to evade the need 

for future government regulation. The president of another NGO, Taiwan Media Watch, 

noted the dilemma between democratization and the need for regulation: 

Any government intervention in the operations of the media is unacceptable 

because freedom of the press is pivotal in a civilized society. But as the 

tendency towards indecency looms large in our local TV programming, to 

expect self-discipline on the part of the media is a difficult option. So the only 

feasible solution is to allow the public to use its voice to tell the media what 

they consider to be quality TV programs (Chu 2000).  

 Too many in Taiwan – audiences, media and politicians (as demonstrated by their 

often vicious negative election campaigning. See G.D. Rawnsley 2004: 209–222) – are under 

the impression that free speech means having the liberty to say whatever one wishes without 

any consideration of the ethical implications or the consequences, another sign of Taiwan’s 

democratic immaturity. The DPP administration (2000–2008) tried to design a regulatory 

framework that would allow journalists to carry out their work free from the threat of 

government interference, but at the same time legislating against the tendency to intrude on 

the private lives of individuals. 

Consolidation 

 The DPP had long suffered from the KMT’s monopoly over mass communication and 

the regulations imposed on the media that we noted above. As the opposition to KMT power, 

first the tangwai (a loose coalition of anti-KMT groups and individuals, tangwai literally 

means ‘outside the party,’ i.e. outside the KMT) and then the organized and legal DPP had 

been denied a voice in the mainstream media. When he was elected president in 2000, 

reforming the media featured prominently on Chen Shui-bian’s agenda, with separating the 

media from political institutions and processes a priority. This required a bold vision, one that 

demanded serious political commitment because it entailed breaking traditional ownership 

patterns. First, the government would surrender its shares in media industries, thus 

undermining the entrenched liaison between economic interests and political power. The next 



14 

 

step was to restrain partisan and state influence in the media. Chung Chin, Director of the 

GIO (April–October 2000) described as her ‘basic aim’ filtering out ‘improper influences, 

both political and commercial, that may stand in the way of the neutrality of news gathering 

and presenting’ (Low 2000). These objectives proved difficult to accomplish for three 

reasons: First, the government created a workable blueprint for reform, but it was an 

aspiration without a practical solution. Second, the checks and balances within the political 

system prevented the realization of radical reform. Third, Taiwan’s parliament, the 

Legislative Yuan, remained dominated by a ‘blue’ (i.e. supportive of the KMT) alliance 

majority that was able to impose gridlock on the legislative process for political expediency.  

 We have already observed the complex patron-client networks involved in managing 

Taiwan’s media. Unpacking this knot of interdependent interests as called for in the revised 

Radio and Television Act, Satellite Broadcasting Act and Cable Radio and Television Act 

(additional articles promulgated 24 December 2003. See GIO 2007) would be far from 

straightforward. Privileged positions in the media were no longer reserved for the KMT; in 

fact, members of the DPP had themselves benefited from forming part of these networks 

since the onset of media liberalization and were thus reluctant to capitulate. As we all know, 

Turkeys do not vote for Christmas. The most significant test-case was ownership of FTV, a 

DPP-supporting television station that was established in 1997 to break the KMT’s monopoly 

on broadcasting. Persuading Cai Trong-rong, a DPP legislator and member of the party’s 

Standing Committee to resign from his position as chair of FTV was a milestone in 

demonstrating the government’s sincerity in ending political influence in the media (M.Y.T. 

Rawnsley 2003: 147–166).  

 The KMT were likewise persuaded, and in February 2003, the party announced that it 

would sell its stock holdings in the media. These were not inconsiderable: the KMT (then the 

world’s richest political party) was relinquishing 33.94 percent in CTV, 97 percent in the 

Broadcasting Corporation of China and 50 percent in the Central Motion Picture Corporation 

(Chuang 2005). This was a bold move and demonstrated the KMT’s commitment to a 

reformed political landscape; the party finally recognised that Taiwan had moved on, and that 

it too must progress to survive. However, following this apparent public commitment to 

reform, the China Times Group purchased the majority of the shares formally owned by the 

KMT. The China Times Group was subsequently purchased in 2008 by the Want Want 



15 

 

Company that has business interests in China (Liu and Tsai 2009: 274). This raises a set of 

new questions about media ownership in Taiwan and how the group’s new owners, with 

close ties to the People’s Republic of China (PRC), will affect media independence.  

 Political reform alone will not reverse the difficulties currently facing Taiwan’s media. 

Newspaper readers are haemorrhaging; and circulation is falling because of increased 

competition from other media formats, especially cable television, digital media 

(experimental since 2000) and increasingly the internet. Total newspaper readership has 

fallen from 76.3 percent in 1992 to around 50 percent in 2004 (Lin 2008: 198–199). 

Furthermore, Taiwan’s press media have suffered from the rising price of paper within the 

conditions of an economic downturn. Little wonder that the convergence of these conditions 

forced the closure of several newspapers between 2005 and 2008 including prominent papers 

such as the China Times Express, the Central Daily News (zhongyang ribao), the Taiwan 

Daily News (taiwan ribao) and the Min Sheng News (minsheng bao) of the United News 

Group (Liu and Tsai 2009: 274).  

 Criticisms of the trivialization of television news reporting opened debates about the 

value and use of audience ratings, especially when AGB Nielson’s Peoplemeter, allowing 

minute-by-minute ratings, became available to Taiwan in 1995. C.C. Lin (2009: 79–117) 

noticed that the competition resulting from the mushrooming of available television channels 

provoked executives to consult minute-by-minute ratings not only for entertainment programs, 

but also for news output. For advertisers and the channels themselves, ratings equal cash 

(Ang 1991: 27), a development that is not unfamiliar in commercial media systems 

throughout the world. However, most worrying for Taiwan was that once ratings became the 

driving force behind news programming and scheduling, the professional integrity of 

journalists and editors was called into question.  

 Lin (2009: 96–97) observed how television news editors tracked the movements of 

ratings and cross-referenced them with the news items. The five news items with the highest 

and lowest ratings were published daily in the newsrooms, adding to the pressure on reporters. 

This has resulted in the homogenization of television news as ratings determined which type 

of story should feature in broadcasts (Lin 2009: 103), and the stations converged on the same 

news stories: news about the first family, crime, consumer and entertainment news always 

enjoy higher ratings, and the stations dropped news items which were not considered 



16 

 

‘popular’, regardless of significance. Hence a new phenomenon emerged: viewers may 

follow a news story from the beginning, but may never discover its outcome as the report 

may be abandoned because of low ratings. The effects on advertising also mean that 

journalists are often forced to place ratings before professional judgement (ibid.: 100–107). In 

2007, the National Communications Commission (NCC), founded in 2005 and based on the 

American Federal Communications Commission (FCC) as a politically neutral regulatory 

body, requested that Neilson stop supplying minute-by-minute ratings to Taiwan’s news 

channels, and forged an agreement between the news stations to stop producing output 

according to these figures (The Epoch Times 11 April, 2007).  

Conclusion 

 We might conclude from Taiwan’s experience that liberalization and democratization, 

allowing the media to escape from political interference, are phases of political change 

presenting the least problems, but this can only apply to transitions that are as atypical as 

Taiwan’s – smooth, non-violent, consensual, incremental and elite-driven. Democratic 

consolidation is significantly more demanding, principally because it requires that new values 

and political cultures be embedded. Problems will not be resolved overnight, despite 

Taiwan’s appetite for rapid change. The media are now in a strong position to contribute to 

the political dialogue, transparency and accountability that are essential architectures of 

democratic society. One strong example of the political influence of the media is 

demonstrated by critical coverage of President Ma Ying-jeou and his administration’s 

response to typhoon Morakot in 2009 which contributed to the change of prime minister.  

 Media ownership remains a concern as evidence seems to point to the KMT 

administration seeking ways of influencing editorial content, and many observers are still 

critical of political bias, but these are less worrying than a decline in the quality of content 

and especially the quality of journalism. Here we can attest to the influence of 

democratization: too many people in Taiwan, particularly journalists and politicians, suppose 

that freedom of speech absolves them of any responsibility for caution, sensitivity and 

sometimes accuracy. But rather than implement strict privacy laws, the government must try 

to encourage self-regulation within a framework that will account for standards of quality. 

This may be achieved by, for example, conceding more powers of regulation to media-

interested activists and non-governmental organizations. Can a government really legislate 



17 

 

for quality? Perhaps a democratic government should aim to create by legislation a well-

structured media market so that diverse media that offer what might be categorized as 

‘quality’ content can find their corresponding spaces.  

 Liberal commentators routinely discuss the market as a panacea for problems within 

the media. Their logic is deceptively simple: by conceding greater powers to consumers and 

creating the conditions for greater competition within the industry, market mechanisms will 

compensate for and eventually subdue problems arising from ownership and bias. One 

member of the previous DPP cabinet offered a useful summary of this model: ‘The less 

government interference the better. If the public dislikes a certain TV channel or radio station 

which they think is manipulated by a certain party or individual they detest, they simply 

refuse to watch it or listen to it. It’s that darn simple.’
9
 Perhaps this is too simple. First, it 

assumes that audiences are able to detect manipulation and interference, can decode it, and 

have the necessary analytical tools to judge the program’s motivation. Second, leaving the 

power of regulation to the market does not guarantee quality. The existence of free media 

does not necessarily mean independent or responsible media that can fulfill the democratic 

expectations of citizens. Neither does competition necessarily stimulate producers’ appetites 

for innovative programming, but often instead drives them towards sharing formats that 

attract middle-ground audiences.  

  An unregulated market may create a media industry that places entertainment and 

commercial values as the guiding principles of production (Postman 1986), a development 

that democracies may wish to resist. Newton N. Minow, the former Chairman of the FCC, 

once said of commercial television in the United States: 

When television is good … nothing is better. But when television is bad, 

nothing is worse. I invite each of you to sit down in front of your own 

television set … for a day … I can assure you that what you will observe is a 

vast wasteland (Minow 1961). 

 It is possible to argue that, given the media’s relentless commercialism and 

convergence on the middle ground, Minow’s observations might equally apply to Taiwan. 

                                                      
9
  Interviews conducted by the authors in Taipei, May–September 2000. The interviewee wishes to 

remain anonymous. 



18 

 

Moreover, we should not overlook how, far from promoting pluralism and diversity of 

ownership, the market is urging the media industry away from political interests and towards 

the concentration of ownership in the hands of a few powerful private individuals and 

consortia. This process has particularly serious consequences for Taiwan’s newspapers and 

the prospering cable television industry where it is not unusual for bigger operators to 

squeeze out their smaller competitors from the market.  

 The creation of the NCC in 2005, the expansion of a public service-oriented network 

(Taiwan Broadcasting System) in 2006, and the NCC’s decision in 2007 to intervene in 

television news practices that were more interested in ratings, all reinforce the suggestion that 

Taiwan finally recognizes that free media do not mean unregulated media, and that a 

regulatory system is not necessarily undemocratic. How much regulation and what kind are 

appropriate to sustain an independent, quality-driven and responsible media industry is 

another question and will require time, experience and measured reflection to answer. The 

perseverance of democratic consolidation in Taiwan and further media reform will continue 

to provide observers an opportunity to analyze the parallel development of communication 

and a democratic political culture in one of the most atypical Third Wave transitions.  

 

 

 

 

 

 

References 

Ang, I. (1991). Desperately seeking the audience. New York: Routledge. 

Apple Daily. (2010). Monitored by the national security bureau, journalists of Next magazine 

lost claims (zao guoanju jianting, yizhoukan jizhe qiuchang baisu). 24 April. 

Retrieved 20 May 2010, 

http://tw.nextmedia.com/applenews/article/art_id/32462655/IssueID /20100424. 



19 

 

Asia Times. (2004). Media tycoon an anti-Beijing typhoon. 11 November. Retrieved 20 May 

2010, http://www.atimes.com/atimes/China/FK11Ad01.html. 

Batto, P. (2004). The consequences of democratization on Taiwan’s daily press. China 

Perspectives 51: 64– 79. 

Chao, L. and Myers, R. H. (1998). The first Chinese democracy: political life in the Republic 

of China on Taiwan. Baltimore: Johns Hopkins University Press. 

Chen, G.X and Zhu, P. (1987). Forty years of Taiwan’s newspaper industry (Taiwan baoye 

yanjin sishi nian). Taipei: Independent Evening Post. 

Chu, M. (2000). Media watchdog groups join hands to monitor content. Taipei Times, 5 June. 

Retrieved 20 May 2010, 

http://www.taipeitimes.com/News/local/archives/2000/06/05/38812. 

Chuang, J. (2005). KMT sells television shares to China Times Group. Taipei Times, 27 

December. Retrieved 20 May 2010, 

http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2005/12/27/ 2003286212. 

Corcuff, S. (Ed.) (2002). Memories of the future. New York: M.E. Sharpe.  

CPJ (2004). Attacks on the press 2003: Taiwan. Committee to Protect Journalists: defending 

journalists worldwide, 11 March. Retrieved 20 May 2010, 

http://cpj.org/2004/03/attacks-on-the-press-2003-taiwan.php. 

de Burgh, H. (2003). The Chinese journalist: mediating information in the world’s most 

populous country. London: RoutledgeCurzon. 

The Epoch Times (2007). Seven news stations signed contract with AGB Nielsen, ratings 

measured by every 15 minutes (qi xinwen tai yu Nielsen qianyue, shoushilü gai 15 

fenzhong jisuan), 11 April. Retrieved 11 May 2010, http://www.epochtimes.com 

/b5/7/4/11/n1674858.htm. 

Feng, J.S. (2009). The political management, economic arrangement and social supervision 

of public media (gonggong chuanmei de zhengzhi guihua, jingji anpai yu shehui 

jiandu). Yuedan Faxue 179(July): 21–42. 

Freedom House. (2010). Freedom of the press 2010 survey release. Retrieved 15 February 

2011, http://freedomhouse.org/template.cfm?page=533.  

GIO. (2005). ROC television yearbook 2003-2004 (zhonghua minguo dianshi nianjian). 

Taipei: GIO.  



20 

 

———. (2007). Broadcasting affairs, 19 January. Taiwan: Government Information Office, 

Republic of China. Retrieved 20 May 2010, 

http://www.gio.gov.tw/ct.asp?xItem=31561&ctNode=4042.  

———. (2010). The Republic of China Yearbook 2009. Retrieved 20 May 2010, 

http://www.gio.gov.tw/taiwan-website/5-gp/yearbook/ch16.html#PrintMedia. 

Granitsas, A. (2002). Digital to the rescue. Far Eastern Economic Review 17 October: 46–48. 

Hou, K.H. (2006). White Terror in postwar Taiwan (zhanhou Taiwan baise kongbu lunxi), 

Bulletin of Academia Historica (guoshiguan xueshu jikan) 12: 139–203. Retrieved 9 

May 2010, http://www.drnh.gov.tw/www/page/c_book/b12/03%ABJ%A9%5B% 

A7%BB.pdf.  

Keane, M. (2003). Civil society, regulatory space and cultural authority in China’s television 

industry. In P. Kitley (Ed.) Television, regulation and civil society in Asia. London: 

RoutledgeCurzon, 169–187. 

Lin, C.C. (2009). TV news coverage is ratings commodity: a critical study on “minute-by-

minute” ratings reports (dianshi xinwen jiushi shoushilü shangpin: dui “meifenzhong 

shoushilü” de pipanxing jiudu). Mass Communication Research (xinwenxue yanjiu) 

99(April): 79–117. 

Lin, L.Y. (2008). A historical experiment with deregulation: the changes and challenges of 

the press after the lifting of the press ban in  

Taiwan (bianqian yu tiaozhan: jiejin hou de taiwan baoye). Mass Communication 

Research (xinwenxue yanjiu) 95(April): 183–211.  

Liu, Z.B. and Tsai, H.Y. (2009). Article 19: A bibliographic analysis of Taiwanese discourses 

on communication rights, 1948–2008 (cong shijie renquan xuanyan di shijiu tiao 

chufa: chuanboquan wenxian souji yu fenxi, 1948–2008). Mass Communication 

Research (xinwenxue yanjiu) 98(January): 245–274. 

Low, S. (2000). GIO to cut TV stations’ links to party politics. Taipei Times, 2 June. 

Retrieved 17 May 2010, 

http://www.taipeitimes.com/News/local/archives/2000/06/02/38438. 

McCargo, D. (2002). Media and politics in Pacific Asia. London: Routledge. 

Minow, N. N. (1961). Television and the public interest. Address to the National Association 

of Broadcasters, 9 May. Washington D.C. Retrieved 13 May 2010, 

http://en.wikipedia.org/wik/Wasteland_Speech. 

http://en.wikipedia.org/wik/Wasteland_Speech


21 

 

Postman, N. (1986). Amusing ourselves to death: public discourse in the age of show 

business. London: Methuen Publishing. 

Rawnsley, G.D. (2000). The media and popular protest in Taiwan. Historical Journal of Film, 

Radio and Television 20(4): 565–580. 

———. (2004). Treading a fine line: democracy and the media in Taiwan. Parliamentary 

Affair 57(1): 209–222. 

———. (2005). Political communication and democracy. London: Palgrave. 

Rawnsley, G.D. and Rawnsley, M.Y.T. (2001). Critical security, democratisation and 

television in Taiwan. London: Ashgate. 

———. (2004). Media reform since 1987. China Perspectives 56. Retrieved 9 May 2010, 

http://chinaperspectives. revues.org/document440.html#texte.  

———. (2005). Public television and popular empowerment in Taiwan. Public Affairs 78(1): 

15–30. 

Rawnsley, M.Y.T. (2003). Communications of identities in Taiwan: from the February 28
th

 

incident to Formosa Television Corporation (FTV). In G.D. Rawnsley and M.Y.T. 

Rawnsley (Eds.) Political communications in Greater China: the construction and 

reflection of identity. London: RoutledgeCurzon, 147–166. 

Skidmore, T.E. (Ed.) (1993). Television, politics and the transition to democracy in Latin 

America. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press. 

Taiwan Headlines (6 June 2002). The Website of Taiwan Headlines is 

http://www.taiwanheadlines.gov.tw/mp.asp (the article no longer available). 

Voltmer, K. and Rawnsley, G. (2009). The media. In C.W. Haerpfer, P. Bernhagen, R.F. 

Inglehart and C. Welzel (Eds.) Democratization. Oxford: Oxford University Press, 

234–248. 

Yiu, C. (2003). New group takes aim at “vulgar” TV. Taipei Times, 12 October. Retrieved 20 

May 2010, http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2003/10/12/2003071352. 

 


